بانک جامع صنعت تاسیسات ایران

اهمیت برچسب انرژی

برچسب رنگی که هنگام خرید وسایل برقی جلب توجه می کند این برچسب، برچسب انرژی نام دارد. حال با این سوال مواجه می شویم که این برچسب چیست و اهمیت آن چگونه است؟

1400/04/05

اهمیت برچسب انرژی

برچسب رنگی که هنگام خرید وسایل برقی جلب توجه می کند این برچسب، برچسب انرژی نام دارد. حال با این سوال مواجه می شویم که این برچسب چیست و اهمیت آن چگونه است؟

با توجه به اینکه هزینه های برق، آب و گاز به صورت روز به روز در حال افزایش است. بازده انرژی و مصرف انرژی وسایل از مهم ترین عوامل در تعیین رقم قبوض است. داشتن وسایل نا کارآمد در محل زندگی و محل کار هنگامی به نظر مهم می آید که تعدادی از این قبیل وسایل را در محیط کار یا منزل داشته باشید قطعا دچار مشکل مالی خواهید شد.

 

برچسب انرژی چیست؟ 

هر وسیله برقی یا مکانیکی یک نوعی از انرژی را دریافت و همان انرژی یا انرژی را به صورت دیگری به صورت تضعیف و یا تقویت شده خارج می کند. و اینکه چه مقدار زمان نیاز است تا انرژی را خارج کند مصرف انرژی اطلاق می شود. برای نشان دادن مصرف انرژی از برچسبی استفاده می شود که دارای هفت رنگ  از سبز تا قرمز است و رنگ سبز نشاندهنده کمترین میزان مصرف انرژی با بیشترین بازده است. علاوه بر رنگ ها که نشانده مصرف انرژی است لیبل کاغذی برچسب انرژی دارای اطلاعات مهم دیگری از جمله شرکت سازنده و مدل دستگاه و علائمی درباره بهینه و مناسب کار کردن دستگاه روی آن ثبت می شود.

 

تاریخچه برچسب انرژی در ایران

عدم توجه تولید کنندگان وسایل در بخش های خانگی و صنعتی و همچنین عدم آگاهی مصرف کنندگان دولت را مجبور به تدوین استانداردی در این زمینه کرد. در سال 1375 استارت این موضوع زده شد و به همین منظور در سال 1378 آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی تاسیس شد.اولین استاندارد مصرف انرژی برای یخچال و فریزر تدوین شد و در حال حاضر برای اکثر وسایلی که از انرژی استفاده می کنند استانداردی تدوین و تولید کننده ملزم به رعایت و همچنین الصاق برچسب انرژی بر روی محصولات خود شدند. تهیه و تدوین استاندارد ها در زمینه مصرف انرژی و برچسب انرژی در کشور بر عهده دو سازمان بهره‌وری انرژی ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت است. هم اکنون در ساختمان ها نیز همانند وسایل خانگی برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده شده و همچنین نوع ساخت و متریال استفاده شده استفاده از برچسب انرژی اجباری است.

اهمیت و مزیت استفاده از برچسب انرژی چیست

همانطور که می دانید خرید لوازمی که در خانه برق زیادی مصرف می کنند، بر روی مبلغ قبض برق تاثیر زیادی می گذارند. بنابر این در مورد لوازم الکترونیکی و مکانیکی و در هنگام خرید برچسب انرژی اهمیت زیادی دارد. در هر یک از لوازم الکترونیکی موارد ذکر شده در برچسب نشانگر چیست اهمیت دارد ولی به طور کلی به چند مزیت استفاده از برچسب انرژی می پردازیم 

 

 اطلاعات مهمی را در مورد وسیله مد نظر در اختیار خریدار می گذارد.

 مصرف کننده را از نظر بازدهی و کارایی با مسیله مورد نظر آشنا می کند.

 میزان آلودگی محیط زیست را کاهش می دهد.

 باعث انتخاب درست در خرید می شود.

 موجب بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی می شود.

 اطلاعات اختصاصی مربوط به هر محصول را ارائه می دهد.

 اطلاعات مشترک در مورد محصولات شامل علامت تجاری، نام برند، مدل و نشان استاندارد در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

انواع برچسب انرژی و کاربرد آن

در چند سال اخیر برچسب انرژی صرفا شامل لوازم الکترونیکی نمی شود و در برگیرنده وسایل مکانیکی، خودرو و حتی ساختمان ها است. و در انتخاب وسایل تاثیر بسزایی دارد. 

برچسب انرژی یخچال

اولین وسیله ای که برچسب انرژی روی آن نصب شد یخچال بود در واقع با نصب این برچسب و تبلیغات آن سوالی در ذهن مردم ایجاد شد که این برچسب چیست؟ مواردی که در برچسب انرژی بر روی یخچال و فریزر ذکر شده است شامل موارد زیر است

• شرکت سازنده و مدل یخچال و فریزر

مصرف برق یخچال و فریزر به کیلو وات ساعت در سال

حجم نگهداری مواد تازه به لیتر

حجم نگهداری مواد منجمد به لیتر

ردیف و کلاس منطقه جغرافیایی و آب و هوایی

میزان بلندی صدای محصول

کلاس و رده محصول

 

 

 

برچسب انرژی کولر گازی (اسپیلت)

مصرف برق بالای کولرهای گازی یا همون اسپیلت ها مورد نگران کننده ای است که همیشه ذهن خریدار را مشغول می کند. البته می توان با استفاده از برچسب انرژی نصب شده روی این وسیله یک خرید مطمئن انجام داد و میزانی از این دقدقه را کاهش داد. نکاتی که روی برچسب انرژی کولر گازی ذکر شده است

• مدل کولر گازی

• میزان عملکرد دستگاه بر اساس کیلو وات

• میزان سرمایش خروجی کولر گازی در حالت بیشترین درجه یا قدرت

• میزان هوای خروجی دستگاه در حالت بیشترین قدرت کولرگازی

• عملکرد کولرگازی در هر یک از حالت های سرمایشی (کولر گازی ها) و گرمایشی (کولرگازی هایی که دو حالت دارند مانند اسپلیت)

• میزان سر و صدای موتورکولر گازی

 

 

 

 

 

 

 

برچسب انرژی ساختمان

گواهی نامه ای که برچسب انرژی ساختمان نامیده می شود  در واقع  سندی است که بیانگر میزان کارایی انرژی ساختمان می‌باشد. این سند توسط بازرس انرژی ساختمان بر اساس استاندارد های شماره 14253 و 14254 صادر می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب انرژی خودرو

خودرو هم جزو دسته وسایلی است که برچسب انرژی دارد؛ برچسب انرژی در اتومبیل ها  بر اساس میزان انرژی مصرفی خودرو است. بیشترین کاربرد آن در خودرو های برقی و هوشمند است البته در میزان مصرف بنزین هم کاربرد دارد. موارد بررسی در برچسب انرژی خودرو به صورت زیر می‌باشد:

• برند و مدل خودرو

• وزن؛ نوع سوخت و نوع ماشین (سواری-باری-کامیون)

• مصرف سوخت درون شهری و برون شهری

• مصرف تولید گاز دی اکسید کربن، آلاینده ها به گرم در کیلومتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا A  ، A+ ، A++ و A+++ با هم متفاوتند؟

در ابتدا باید به این موضوع پرداخته شود که حروفی که در برچسب انرژی استفاده می شود مطابق با همان رنگ بندی است که وجود دارد یعنی از حروف A  تا G هر در برچسب انرژی منطبق با رنگ بندی سبز تا قرمز است. به این معنی که رنگ سبز و حرف A  بیشترین بازده و کمترین میزان انرژی و حرف G و رنگ قرمز کمترین بازده و بیشترین مصرف انرژی را دارند. و از سال 2010 گروه مصرف انرژی A به چند زیر گروه A+، A++ و A+++ تقسیم بندی شد. و این نوع انرژی به عنوان بهترین بهترین سطح مصرف انرژی نام گرفت. محصولاتی که دارای برچسب A+ هستند انرژی کمتری مصرف می کنند و به این ترتیب محصولاتی که دارای برچسب A+++ هستند دارای کمترین میزان مصرف انرژی هستند و مقرون به صرفه هستند. این رتبه به عنوان بهترین رتبه در برچسب انرژی به حساب می آید.

در این مقاله به اطلاعات مفیدی در مورد برچسب انرژی و اهمیت آن پرداخته شد و زین پس به بهترین شکل می توان اطلاعات وسیله مصرفی مورد نظر را از روی برچسب انرژی مورد مطالعه قرار داد و بهترین وسیله از نظر میزان مصرف انرژی با بهترین بازده را خریداری کرد.